Combatre el consum fantasma és clau per reduir la pobresa energètica

Marta Vilardell (@martavilardell)

Trucs domèstics per estalviar diners i energia

Sabem que el canvi climàtic és una realitat i que els recursos com l’aigua i l’energia un dia s’acabaran. Tanmateix, hi ha petites accions quotidianes que tots podem fer per ajudar a reduir el consum d’aquests béns. Pujar les escales a peu en lloc d’agafar l’ascensor, posar una rentadora només quan tens el cove de roba bruta ple, o desendollar el carregador del mòbil quan no l’estàs fent servir, són un clar exemple que qualsevol pot contribuir en aquesta lluita mediambiental.

Precisament, un dels problemes més greus de la societat catalana és la pobresa energètica. El 2018 el Congrés Català de Pobresa Energètica va registrar que fins a un 7,5% de les llars catalanes patien pobresa energètica. Així doncs, no està de més recordar alguns trucs domèstics per estalviar energia durant el dia a dia.

El primer enemic que cal combatre és el consum fantasma. El consum silenciós o fantasma és l’energia que consumeixen els electrodomèstics quan es troben en stand-by.

Hi ha moltes situacions de les quals no en som conscients, que afavoreixen aquest consum. Segueix els consells que trobaràs a continuació i estalvia diners i energia:

• Utilitza l’interruptor per apagar i encendre la televisió. Fer servir el comandament a distància per obrir i tancar la televisió és molt pràctic però gens sostenible. Deixa la mandra enrere i utilitza l’interruptor de l’aparell.
  • Desendolla el carregador del mòbil. Tots aprofitem les hores de son per carregar els nostres telèfons mòbils. Però deixar els aparells electrònics endollats tota la nit, no només perjudica el funcionament intern del dispositiu sinó també el consum energètic. De la mateixa manera, els carregadors que segueixen endollats tot i no estar en ús, també generen un cost innecessari.
  • Apaga l’ordinador. Encara que sembli una obvietat, encara són molts els que creuen que deixant el salvapantalles a l’ordinador ja estan estalviant energia i bateria. El consum responsable es produeix quan apagues l’aparell, no quan el deixes en stand-by.
  • Adopta hàbits més responsables. Prescindeix dels aparells electrònics tant com sigui possible. Si pots escombrar en lloc de passar l’aspiradora, o pujar les escales en lloc d’agafar l’ascensor, molt millor.

Altres maneres per aconseguir l’estalvi energètic és adaptar la teva llar amb mètodes més sostenibles. Llegeix aquests consells d’il·luminació i climatització i descobreix com fer-ho.

Estalvi energètic