Cervera referent cultural a Catalunya

La ciutat lleidatana agafa el relleu a Manresa, l’anterior Capital de la Cultura Catalana

El president de la Generalitat, Quim Torra, va inaugurar aquest cap de setmana la Capital de la Cultura Catalana Cervera 2019. L’acte va tenir lloc al Teatre de la Passió, on també es va dur a terme la inauguració amb l’espectacle “MEM”, un muntatge sobre l’aspecte polièdric de la cultura.

Cervera realitzarà durant tot l’any un programa d’activitats format per unes 200 accions interdisciplinàries repartides en més de 25 escenaris. També participaran al voltant de 260 artistes i creadors. Totes les propostes tenen l’objectiu de treure profit els artistes i els creadors del territori. Sense deixar de banda el territori, volen produir accions culturals i artístiques amb la voluntat de transcendir els límits geogràfics de Cervera. Tot plegat és una oportunitat d’elevar l’autoestima de la societat per la cultura i el patrimoni de la ciutat lleidatana i de l’entorn més proper.

Des del 2004 (en el gràfic anterior un repàs de les últimes 7) les ciutats escollides han tingut l’objectiu d’adreçar al públic el domini lingüístic i cultural català. A més a més, cada any l’organització i les ciutats escollides tenen la voluntat d’incrementar la cohesió cultural dels territoris de llengua i cultura catalanes, i projectar el municipi designat com a Capital de la Cultura Catalana, tant a l’interior com a l’exterior.

L’alcalde de Cervera, Ramon Royes va subratllar que la capitalitat cultural contribuirà a dinamitzar la pròpia agenda cultural de la localitat i també a consolidar els seus equipaments culturals.

Ens hem de remontar fins el 1985 i fins a Atenes per descobrir la primera capital cultural de la història, ja que és una tradició que va néixer a Europa. Per tant, la ciutat grega va ser designada com a Capital Europea de la Cultura, i des de llavors diversos països han creat les seves pròpies capitals culturals, com és el cas de Catalunya.