“Cal posar l’èmfasi en el comportament de l’autor, no en el de la víctima”

María Acale Sánchez, Catedràtica en Dret penal a la Universitat de Cádiz, explica les diferències jurídiques entre els conceptes d’abús sexual i d’agressió, arran de la condemna per abús de la «Manada de Manresa»

La sentència de la coneguda com a «Manada de Manresa» ha causat una enorme polèmica. Quan va sortir la sentència, a principis del mes de novembre, es van produir centenars de manifestacions per tota Espanya. Per què, si els acusats havien estat condemnats? Doncs perquè, altre cop, tal com va passar amb el cas de la Manada de Pamplona, la sentència no condemna per agressió sexual, sinó per abús. María Acale Sánchez, llicenciada i doctora en Dret per la Universitat de Cádiz, analitza la sentència, desgranant els conceptes d’agressió i d’abús sexual que es reflecteixen en el nostre Codi Penal.

Quina és la seva opinió sobre aquesta sentència?

En què falla?

I què diu el Codi Penal al respecte?

Per tant, amb el Codi Penal actual, es podria haver qualificat el delicte com a agressió sexual?

Tanmateix, creu que és necessària la reforma del Codi Penal?

I com hauria de ser aquesta reforma?

La Fiscalia va dir que recorreria la sentència, que acabarà al Tribunal Suprem. Què creu que passarà?

Cada cop s’escolten més casos de violacions grupals. Quins trets comuns tenen aquestes agressions?