Alamany vol alterar l’escenari polític amb la creació de NOVA

La Comissió Executiva de Catalunya en Comú Podem li exigeix que renunciï a la seva acta de diputada

Eva Jou @evajp98

Aquests últims dies Elisenda Alamany ha estat protagonista als mitjans de comunicació. La setmana passada va anunciar que abandonava el grup parlamentari. Aquesta, ha fet públic el sorgiment de NOVA – Un nou futur en comú,un corrent que es dota d’una visió sobiranista i d’esquerres. Al seu torn, la Comissió Executiva dels Comuns li exigeix que renunciï a la seva acta de diputada, ja que l’escó li va ser atorgat per “uns votants que es mereixen ser representats per 8 diputats i diputades que comparteixin el projecte polític amb el qual es van presentar”.

Elisenda Alamany: el perfil

Primer el carrer i després les institucions. Aquesta és una de les premisses que va empènyer Alamany a formar part de la candidatura d’En Comú Podem a les eleccions parlamentàries del 2017. El caràcter municipalista que atribueix als Comuns no li és gens desconegut.Elisenda Alamany, nascuda a L’Hospitalet del Llobregat l’any 1983, va traslladar-se amb la seva família a Castellar del Vallès quan tenia nou anys. Va ser en aquest poble d’aproximadament 23.000 habitants on Alamany va fer els seus primers passos al món de la política. L’any 2007, ella i Gemma Ubasart- politòloga i actual secretària de Plurinacionalitat i Polítiques Públiques pel Canvi de Podem- van ser les dues regidores que van entrar a l’Ajuntament de Castellar del Vallès de la candidatura L’Altraveu per Castellar- Candidatures Alternatives del Vallès. El càrrec de regidora el va revalidar en dues ocasions: l’any 2011 i l’any 2015 per Decidim Castellar, un partit impulsat des de L’Altraveu per Castellar- Candidatures Alternatives del Vallès, el Procés Constituent, Podem i EUiA.

Compaginava el servei públic als ciutadans amb la seva feina de professora de català a l’institut. Tot i així, l’any 2013 va sentir-se obligada a fer un canvi de rumb. Tenia tres feines a temps parcial i no arribava als mil euros mensuals, així que va decidir anar-se’n a treballar de professora a Guanghzou, una ciutat xinesa a pocs quilòmetres de Hong Kong. Se’n va anar a la Xina decebuda de no tenir les oportunitats que esperava a casa. Al cap d’un any, però, ja tornava a ser a Barcelona. Aquest cop, treballant de professora de català per alumnes estrangers a la Universitat Pompeu Fabra. Per amenitzar-los l’aprenentatge, posava capítols de Plats Bruts subtitulats als seus alumnes.

Elisenda Alamany, que va tenir Oriol Junqueras de professor d’història, ha manifestat públicament en més d’una ocasió que és independentista. Tot i així, sempre ha estat en formacions polítiques que no es posicionen explícitament com a tal. L’any 2017 va fer el salt a la política institucional presentant-se com a número 2 a la candidatura d’En Comú Podem a les eleccions parlamentàries. La formació va treure 8 diputats i durant els primers deu mesos de la legislatura va exercir com a portaveu del partit. Alamany mai ha estat estrictament arrelada a la ideologia dels Comuns i la tensió que va provocar dins del partit la creació de la plataforma Sobiranistes-que ella liderava- la van portar a deixar el càrrec de portaveu, mantinguent-se com a diputada “ras”.

Sòcia d’Òmnium Cultural de fa anys, a dia d’avui ja no forma part del grup parlamentari i s’ha posat al capdavant de Nova, un espai polític dins dels Comuns que es desmarca d’algunes de les seves principals doctrines. Mentrestant, Esquerra Republicana confirma que han mantingut converses amb Elisenda Alamany i Joan Josep Nuet per especular possibles aliances electorals.

elisenda