A casa i acompanyats: així veuen el Mundial els joves

Paula Andrés, Ivet Armengol, Núria Poncela

Descarrega l’arxiu en PDF

«No veuré el Mundial perquè no m’interessa gens el futbol ni segueixo cap equip. Crec que és una de les manifestacions que més odio del nacionalisme”. Aquesta és l’opinió de l’Abel, un estudiant universitari de 20 anys. La Sara, també estudiant, afirma en canvi que seguirà el Mundial perquè li agrada el futbol i així podrà “veure els grans jugadors d’equips del món”. Estar amb amics al bar i passar temps junts pot ser un altre motiu, com en el cas de l’Àngela, per interessar-se pel campionat.

Fa més de vuitanta anys que se celebra la Copa Mundial del Futbol, i si a Espanya aquest esport ja arriba normalment a les quotes més altes d’audiència, el Mundial és l’esdeveniment que trenca rècords. L’or va ser pel Mundial de Sudàfrica de 2010, en el qual Espanya es va fer amb la copa després de guanyar l’equip de la selecció holandesa. Només la pròrroga d’aquesta final va ser vista per 15,6 milions d’espectadors, la xifra més alta de la història de la nostra televisió.
Els joves formen part, òbviament, de l’increment de les audiències del futbol. Segons una enquesta realitzada per Cetrencada a més de cent estudiants universitaris, el 68,5% dels enquestats segueix almenys un campionat.

Però no és només l’interès pel futbol el que mou les masses, sinó l’esdeveniment social que suposa. Per a més de la meitat dels enquestats el principal motiu per veure el Mundial és per estar amb amics i familiars o perquè el seu entorn el seguirà. Així, es posa de manifest que si els joves no tinguessin amb qui compartir l’experiència el percentatge de seguiment baixaria significativament, especialment en el cas de les noies. Per aquest motiu, nou de cada deu estudiants prefereix veure els partits en companyia i més de la meitat no els veuria mai sol. Quant a la localització per veure el partit, l’opció preferida pels joves sigui casa seva, en el 47% dels casos. La resta es reparteix per igual entre l’opció de veure’l a casa d’altres i al bar o similar. No és tan important, doncs, on es mira el partit, sinó amb qui comparteixes aquest moment.

Qatar podria tenir menys audiència

Segons l’enquesta, el 66% dels universitaris no seguiria el Mundial o ho faria en menor mesura si aquest se celebrés a l’hivern, com és el cas del Mundial de Qatar 2022. Es va decidir que aquest començaria el 21 de novembre del 2022, ja que durant l’estiu les temperatures poden ser extremes a Doha, la capital on ja s’estan construint els vuit estadis. L’augment del temps lliure, més que la temperatura, pot ser la causa d’aquesta diferència de seguiment. Per a l’Andrea, estudiant universitària, “és igual que faci calor o fred. La qüestió és que a l’estiu tinc vacances i a l’hivern estic estudiant i tindria molt menys temps”. Tot això, es pot observar que hi ha més noies que deixarien de mirar el Mundial a l’hivern que nois.

Els clixés continuen vigents

Tot i això, la majoria de resultats no estan equiparats entre nois i noies. Dins del fenomen social que és el futbol, la gran majoria de dones (un 85,4%) afirma que sempre mira els partits acompanyada, i només un 14,6% diu que prefereix acompanyada però que també els mira sola. En canvi, amb els nois això canvia: la majoria (un 62,7%) prefereixen fer-ho acompanyats però també miren el partit sols. Un 29,2% només els miren acompanyats, i hi ha un petit, però significatiu 8,3%, que prefereixen mirar els partits sols.

Segons l’enquesta, per tant, la majoria de dones miren partits de futbol només si estan acompanyades. De fet, les dues causes principals per les quals les dones segueixen el Mundial són per veure els partits amb amics i familiars (50%) o perquè el seu entorn el seguirà (23,9%). Queda en tercer lloc el motiu de “perquè m’agrada el futbol”, amb una adhesió d’un 21%, quan en el cas dels nois aquesta opció és clarament la primera, amb un 60% del suport.

Estem parlant d’un mundial únicament jugat per homes i totalment mancat de presència femenina. Més de la meitat de les enquestades no està interessada en el futbol i 7 de cada 10 afirma que no seguirà el Mundial. A la inversa, només un de cada quatre enquestats no està interessat en el futbol i 2 de cada 3 enquestats sí que seguirà el Mundial.
També es dobla la xifra quant al nombre de partits de futbol vistos per setmana, entre els que sí que seguiran el campionat. En el cas de les noies, el 80% de les que el seguiran no veuran més de dos partits per setmana. Per als nois la xifra és la meitat, el 40% veurà dos o menys partits per setmana. Gairebé 2 de cada 10 enquestats van respondre que veurien més de set partits a la setmana, resposta que no va ser triada per cap de les enquestades. Es demostra, un cop més, que el futbol és un esport masculinitzat en el qual la major part dels seguidors són homes i els seus protagonistes, també.