«A Cannes es respira cinema a cada racó»

Andrea Llovera, Júlia Sánchez

Descarrega’t l’article en pdf

Llums, càmera, acció? No tota la pel·lícula està davant les càmeres. Hi ha molts factors, com la meteorologia o el pressupost, que condicionen el resultat.
Això ho sap molt bé en Carlos Muñoz, director de cine de 23 anys de Barcelona.
Durant el rodatge del seu últim curt, ‘Elígeme’, seleccionat en el Short Film Corner del Festival de Cannes, va experimentar els imprevistos del món del cinema. Tot l’equip es va desplaçar fins La Pobla de Lillet. “La filmació estava plantejada en tres dies a l’exterior i necessitàvem que fossin assolellats, però no va ser així”. Si fos Hollywood, el rodatge s’hagués ajornat, però els inicis d’un director de cinema estan marcats per la precarietat. “El pressupost era mínim, així que no podíem deixar de rodar i tornar un altre dia”. En aquests casos es recorre a la postproducció per ajudar a solucionar els problemes que puguin sorgir.
L’oportunitat de Cannes
Però tot aquest esforç ha tingut la seva recompensa al Festival de Cannes. “En aquella setmana es respira cinema a cada racó de la ciutat, és increïble”. L’experiència li ha permès conèixer cineastes d’arreu del món i impregnar-se de noves idees. “Sens dubte, el festival t’obre portes”.
Ser director de cinema ha estat el somni d’en Carlos des que era petit. Tots els seus esforços han anat en aquesta direcció.
Primer estudiant fotografia, després realització audiovisual i per últim guió i direcció cinematogràfica.
“Que hagi estudiat tant no significa que no ho tingués clar, sinó que sabia que tots m’aportarien una gran base”. De fet, no parar de moure’s és molt important en aquest sector. És un món molt imprevisible que fa que sempre hagis d’estar preparat i atent a oportunitats. “Mai saps quin dels teus projectes arrancarà primer, per això és important tenir diversos camins traçats”. També ha presentat ‘Elígeme’ al Festival de Cine y Televisión del Reino de León. “Qualsevol festival, per petit que sigui, és una pantalla i uns espectadors gaudint de la teva feina, no es pot demanar res més”.
En Carlos ho té clar. Assegura estar convençut que “Sense actitud i esforç no hi ha recompensa”. Per això escriu frenèticament nous projectes. Vol continuar treballant dur fent el que l’apassiona. D’aquí poc s’introduirà en el món dels videoclips. A més, està preparant el seu primer llargmetratge.
“És una carrera de fons, de fallar i millorar dia a dia, o almenys, és així com jo m’ho prenc”.

Les recomanacions d’un director novell
El Orfanato
Director: J.Antonio Bayona